Kutas Józsefet, a Pécsi Széchenyi István Gimnázium igazgatóját kérdeztük az érettségik első pillanataiban. A digitális munkarend az érettségire való felkészülésben a megszokottól eltérő kihívás elé állította a maturáló tanulókat. Ebben az izgalommal teli időszakban osztálytársaik, tanáraik fizikai jelenlétének hiányát a végzősök még jobban érzik.
– Hogyan készülnek a diákok nálatok az érettségire?
– Lelkiismeretesen készülnek az érettségire, sokat tesznek, hogy ez a szokatlan körülmények ellenére a lehető legjobban sikerüljön. Érzik a feladat súlyát, tudják a tét nagyságát! Rendelkeznek a munkarendhez szükséges eszközökkel. Nyolc diákunk kért eszköztámogatást, ezt teljesítettük. Legtöbbjüknek az átállás nem jelentett problémát, a nehezebben boldogulók osztálytársaik, szaktanáraik, osztályfőnökük segítségével jutottak túl a kezdeti nehézségeken. Gulyás János lelkész úrral egyetemben igyekszünk a más jellegű problémákat is orvosolni.
– A tanárok mivel tudták segíteni a vizsgára készülőket?
– A kollégáknak új kihívást jelent ez a szükségszerűség miatt kialakult feladat. Célravezető módszereket kellett találniuk, eddig ismeretlen programokkal kellett szorosabb barátságot kötniük ahhoz, hogy az adott körülmények között minél hatékonyabban tudják felkészíteni tanítványainkat a megmérettetésre. Több energiába telik a tanórákra való felkészülés, a webes alkalmazások (Google Classroom, Meet, Skype, Zoom…) megismerése, használatának elsajátítása, a tananyag átadásának, számonkérésének más formában történő kidolgozása. A kollégák között zökkenőmentesen működik a közös kihívásnak megfelelés: megosztják egymással tapasztalataikat. Igyekeznek a vázlatok átadása mellett, helyett online órákon átadni az ismereteket, segíteni a felkészülést, reagálni a felmerülő kérdésekre, problémákra. Figyelünk arra, hogy ne legyen túlterhelés, de a célokat mégis elérjük, összehangoljuk a különböző tantárgyak házi feladatainak mennyiségét, a számonkérések ütemezését, módozatát.
– A diákok összefogásában, egymás segítésében mit lehetett tapasztalni?
– A tanulók között az online térben való kapcsolattartás nem jelent problémát, „digitális bennszülöttek”. Újdonság az, hogy jelenleg nagyobb mértékben segítik egymást e térben is. Facebook-csoportokban rendszeresen konzultálnak, megvitatják a felmerülő problémáikat egymással.
– Hogyan készült fel a gimnázium a rendkívüli helyzetben a vizsgák napjaira?
– Az érettségi vizsgákat a veszélyhelyzet miatt érvényben lévő jogszabályi változásoknak megfelelően szervezzük. Kiemelt figyelmet fordítunk a résztvevők egészségének védelmére. Fenntartónk, a Baptista Szeretetszolgálat, valamint a kormányhivatal hathatós segítségével mindenkinek tudunk biztosítani szájmaszkot, védőkesztyűt, kézfertőtlenítési lehetőséget. Önerőből finanszírozzuk az iskola és bútorzatának megfelelő fertőtlenítését.
– Speciális kérések is adódtak?
– Két tanulónk kért és kapott a vonatkozó előírásoknak megfelelően halasztási lehetőséget (ők az őszi vizsgaidőszakban adhatnak számot tudásukról), a többiek megkezdték az érettségi vizsgákat. Sok-sok éves munkánk elismeréseként az emelt szintű írásbelik jelentős része is nálunk zajlik, ezen feladatot is igyekszünk hibátlanul ellátni.