Az esztergomi kódexek közül az egyik 1652-bõl való. A köreinkben kevésbé ismert Amßler-kódexben a hutteri testvérek egyik tanítása a baptizmáról a következő: „Jézus Krisztus apostola és a Szentlélek szolgája felhatalmazást kapott arra, hogy mindenek elõtt prédikálja az evangéliumot; másodjára, hogy tanítsa hitre az embereket, Isten nevében, a figyelmük fölhívásával a bizonyságtételre a Szentírás szerinti keresztségben.
A saját bizonyságtételükkel erõsítsék a régi tanításokat. A prédikátor leginkább azoknak hirdesse ezt, akik Jézus Krisztus szerint kívánják fölvenni a keresztyén keresztséget.” Igehirdető szolgálatunk legfőbb feladatai ma is változatlanul ezek. Ne merüljön feledésbe a lényeges bibliai tanítás: Jézus Krisztus példájának követése a bibliai keresztségben. Nem szertartás, nem formaság, hanem Jézus Krisztus követése. Nem „vízkeresztségről”, nem csupán „bemerítkezésről” van szó, és nem is egy ünnepélyes óráról, amit évrõl évre vagy esetleg többször is rendezünk, hanem azon van a hangsúly, hogy mindenben kövessük az Üdvözítõ Jézus Krisztust.
A Megváltó példája nem külsõséges, felszínes, és semmivel nem „felülírható”. Tehát ne soroljuk „a hagyományos külsőségek” közé!
Ez az eredetileg német magasztos kifejezés: „christlicher Tauff” (keresztyén keresztség), nem azért rendkívül figyelemreméltó, mert 370 éves. Bár ezzel éppen nem értékelõdik le, hiszen évszázadokkal késõbb is tükröződik egyik iratunkban, amit Meyer Henrik elsõ magyar nyelvû kiadványában olvashatunk „keresztelt keresztyének” („getauften Christen”) formában. A kifejezést a nyelv kiváló ismerői „evangéliumi szóképzés” eredményének értékelik.
Az istenfélő, élő hitű emberek nem emberi dogmákból eredeztetik, hanem alázatosan Jézus Krisztus példája követésének szándékát vallják meg. Ne feledjük egy pillanatra sem, hogy ezért a döntésükért százával vállalták a máglyahalált hitben elõttünk járó eleink! Rendíthetetlen hősiességük tiszteletünket váltja ki. Olykor még a hóhéraikban is kiváltotta. A halál sem rettentette vissza őket, mert Jézus Krisztus követése nagyobb tekintély volt a szemükben minden emberi tekintélynél vagy tilalomnál. Európa nagyvárosaiban lángok között énekeltek és imádkoztak az anabaptisták utolsó lélegzetvételükkel, mielõtt megkínzott testükbõl elszállt a lelkük az igaz bíró elé.
Megjelent: Múlt, Jelen, Jövő 2013