Szakmai napot tartott a Baptista Pedagógiai Intézet (BPI) 2024. február 6-án a Baptista Házban.

Szabó Csaba oktatási főigazgató a program kezdetén vázolta azokat a problémákat, amelyekre a szakmai nap során fókuszálnak majd a részt vevő intézményvezetők és pedagógusok közösen. A BPI köznevelési megállapodást kötött az állammal a lemorzsolódások elkerülésének érdekében, és az ehhez hasonló szakmai napokra azért van szükség, hogy létrejöjjön egy tudásbázis, ötleteket osszanak meg egymással a szakemberek annak érdekében, hogy ne veszítsék el a tanulókat az iskola befejezése előtt. A diákok környezete sokszor nem támogató, ezért a pedagógus lehet valakinek az utolsó védvonala. A lemorzsolódás problémája fennállhat az elit és a hátrányos helyzetű iskolákban is. Bognár Erika, az intézet szakmai igazgatóhelyettese, aki egyben a szakmai nap levezető elnöke is volt, a Bibliából vett gondolattal bátorította a résztvevőket, hogy akik hisznek, azoknak a nehézségek is javukra válnak, és minden eszközt, hátteret szeretnének megadni a gyermekek fejlődése érdekében.

Paróczi Zsolt oktatási szaktitkár igei üzenetében a Példabeszédek 8 alapján arról beszélt, hogy az emberi bölcsesség és értelem elérhető mindenki számára, van lehetőség változásra. Amikor minősítünk valakit, fontos, hogy diagnózist állítsunk fel, nem pedig ítéletet. Isten megáldja ezt a munkát, és hitet, reménységet, bátorságot ad a pedagógusoknak.

A délelőtti workshopban Prievara Tibor (oktatásfejlesztő, gimnáziumi nyelvtanár) vezetésével problématérképet készítettek a résztvevők, amely segített világossá tenni, melyek azok a területek, amelyeknek a problémáira megoldási módszereket kell keresni.

Borbásné Pucsok Tímea fejlesztőpedagógus és Petrányiné Kocsis Márta, a Tatárszentgyörgyi II. Rákóczi Ferenc Baptista Általános Iskola igazgatója a munkájuk során alkalmazott és megtapasztalt módszerek sikereit osztották meg a szakmai hallgatósággal.

A délutáni workshop során folytatódott a közös munka, gondolkodás, majd Prievara Tibor bemutatta a saját fejlesztésű, már több ezer helyen működő tanári képességmátrix minősítő rendszert és annak működését, illetve a gamifikáció szemléletváltó oktatási/tanulási módszert:

A gamifikáció egy olyan módszer, amellyel az értékelési, visszajelzési rendszert átalakítjuk az iskolában. Osztályzatok helyett egy meghatározott „tanulási időszak” alatt kell a diákoknak bizonyos számú pontot összegyűjteniük. A lényeg az, hogy ha hibáznak, nem büntetjük őket érte (0 pontot kapnak), és lehetőségük van javítani, hogy a tanulási időszak végére elérjék a megfelelő mennyiségű pontot. Ez jelentősen csökkenti a diákban a stresszt és a teljesítményszorongást, ugyanakkor elfogadja, hogy a fejlődést mindenkinél önmagához mérten kell visszajelezni, és ebben a rendszer rendkívüli rugalmassággal képes a pedagógiai hozzáadott érték visszajelzésére.

Borbásné Pucsok Tímeát arról kérdeztük, miért fontos egy ilyen szakmai nap, milyen problémákra keresik közösen a válaszokat, milyen megoldási lehetőségeket, módszereket tanulhatnak egymástól:

Azért jöttünk ma össze, hogy a lemorzsolódás csökkentéséről beszéljünk intézményvezetőkkel, és különösen szerencsés helyzet, hogy különböző intézménytípusokból érkeztek hozzánk szakemberek. Prievara Tiborral közösen ötvözzük a Baptista Szeretetszolgálaton belül az Oktatási Igazgatóság és a Területfejlesztési Igazgatóság tevékenységeit, egyrészt a Felzárkózó települések programban részt vevő településeken pályáztunk mintaiskola, tanoda, közösségi tanulóház programokra, ahol próbálunk egy modern módszertant fejleszteni ezekre a lemorzsolódáscsökkentő kihívásokra. Másrészt szeretnénk, hogy minél több lehetőséget tudjunk nyújtani azoknak az intézményeknek, amelyek ugyanilyen nehézségekkel, problémákkal küszködnek. Ami egy középiskolában vagy egy általános iskola felső tagozatában megjelenik, az általában tünet. Ezeknek a tüneteknek az okait vizsgálva egy picit visszább kell mennünk, akár a korai fejlődésben történt elakadásokban kell keresnünk azokat, akár az iskola előtti időszakban vagy az óvoda-iskola átmeneti időszakában. Ilyenkor nagy gondot kell fordítani az iskolai beváláshoz szükséges részképességek fejlesztésére, a mozgásfejlődési elakadások, az idegrendszeri fejlődési elakadások akár prevenciójára, akár korrekciójára, hogy azok az alapozó készségek, képességek fejlődjenek, amelyek szükségesek ahhoz, hogy jól menjen a tanulás, jól menjenek a kompetenciák, akár matekból, akár szövegértésből. Ahhoz, hogy egy szakember el tudja végezni a feladatát, például ki tudja számolni a csempét négyzetméterre, nagyon fontos, hogy ezeket az alapozó részképességeket rendbe tegyük, és mindent úgy, hogy az illeszkedjen a szociokultúrához. Ha van egy olyan közegünk, ahol a játék, az ének, a zene, a mozgás egy alapvetés, akkor ott ne próbáljunk meg papír-ceruza feladatokkal dolgozni, hanem kezdjünk el egy picit ráformálódni arra a közösségre, amellyel dolgozunk, és nézzük meg, hogy ők mire reagálnak. Ha digitális eszközre, akkor minél több infokommunikációs eszközt vonok be a tanulásba, ha mozgásra, akkor mozgással egybekötve úgy fejlesztek részképességet, hogy nem is veszi észre az a tanuló. Ha mesére mozdul a csapatom, akkor én mesélek, és abba rejtem el a feladatokat. Nyilván ez sokkal könnyebb, ha kicsi gyerekekről beszélünk, viszont meg lehet nézni azokat a felzárkózó településeket, ahol az óvoda előtt van a játszóudvar. Nagyon érdekes, ahogy a fiatalkorú anyukák jönnek a gyerekekért, és mielőtt felveszik a gyereket, előtte még beleülnek a kosárhintába. Ezek a gyermekkori kimaradt részek annyira hiányoznak, hogy azt valahol pótolni fogja a diák. Emiatt meg is kellett erősítenünk a kosárhintáinkat, mert a nyolcadikos kamaszok fekszenek benne magzatpózban, és hagyjuk őket, hogy hadd játsszanak egy kicsit. Nagyobb korban meg úgy kell ezeket a fejlesztéseket elrejteni, hogy ne legyen számukra kellemetlen. Ilyenkor már nehéz korrigálni, viszont a behívó ifjúsági munkával segíthetjük a tanuló továbbhaladását azzal, hogy ő is segíthet, hogy feladattal, felelősséggel felruházzuk, ez nagyon fontos. Mindez itt kezdődik az óvodában, az óvoda-iskola átmenetben, alsó tagozatban.


Elindult egyházunk hírlevele, melyben tájékoztatást adunk aktuális híreinkről, eseményeinkről. Iratkozzon fel ön is!


Jónak lenni jó!