Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége van, és azt is, mire fordítják az adományt. A mobilszolgáltató és a Baptista Szeretetszolgálat közös kampányában most arra hívja fel a figyelmet, hogy miként lehet egyszerű és nyomon követhető az adományozás.

A Yettel idén már ötödik alkalommal mérte fel a magyarok karácsonyi szokásait a kapcsolattartástól az ajándékozáson keresztül az adományozásig.[1] Utóbbival kapcsolatban többek közt megvizsgálták, hogy terveznek-e adományozni a megkérdezettek, és ha igen, kiket, mivel és milyen összeggel támogatnak majd.

A válaszadók háromnegyede általában szokott adományozni vagy önkénteskedni. Tavalyhoz képest valamennyivel emelkedett azok száma, akik csak adományoznak (41%) pénzt, tárgyi adományt vagy szolgáltatásokat. Némileg csökkent azok száma, akik adományoznak és önkénteskednek is (39% vs 34%). A kizárólagos önkénteskedés csupán a válaszadók 1%-ára jellemző. ​

Az alkalmanként felajánlott pénzbeli adomány összege némileg csökkent az elmúlt évhez képest. Idén az adományozók egynegyede (26%) ötezer forint felett ad egy-egy alkalommal, szemben a tavalyi egyharmados aránnyal. A többség (58%) most is ezer és ötezer forint közötti összeget adományoz alkalmanként a rászorulóknak​.

Így segítünk az ünnepek idején

Ünnepek alkalmával legtöbben (22%) idén is tárgyi adományokkal – ruhákkal, cipőkkel, iskolaszerekkel és egyéb hasznos eszközökkel – segítenek a rászorulóknak, de csaknem ugyanekkora arányban (20%) adnak pénztSzolgáltatásokat – például nyelvoktatást vagy tanácsadást – a tavalyihoz hasonló arányban adományoznak (5%), az önkéntes munkát végzők száma kismértékben (8-ról 7 százalékra) csökkent. ​

Idén karácsonykor tízből négyen terveznek adományozni és/vagy önkénteskedni, a megkérdezettek egyharmada pedig egyiket sem tervezi. Az anyagi helyzet (56%) és az időhiány (31%) mellett a legfőbb indok a bizalmatlanság: sokan (22%) nem látják biztosítottnak, hogy adományuk a megfelelő helyre kerül. A felmérés tízből hét válaszadója (69%) – nemcsak karácsonykor, hanem általában is – szeretné tudni, hogy pontosan mire fordítják az általuk felajánlott adományt, míg az emberek kétharmada (64%) számára könnyebbséget jelentene, ha tudnák, mire van szükség, minek örülnének a támogatottak.

Fókuszban a nehéz sorsú gyerekek

A különböző adományozási és önkénteskedési lehetőségek közül legtöbben beteg (46%), hátrányos helyzetű, nehéz sorsú (43%) vagy állami gondozásban élő gyermekek (41%), illetve állatmenhelyek (44%) javára terveznek karácsonykor adományozni vagy önkénteskedni.

„Azt tapasztaljuk, hogy általában a 13–18 év közötti fiataloknak érkezik a legkevesebb felajánlás. Ennek az lehet az oka, hogy a támogatóink körében inkább a fiatalabb gyermekeket nevelő szülőkben nagyobb a hajlam az adományozásra – mondta el Gál Dávid, a Baptista Szeretetszolgálat ügyvezető főigazgatója. – Pedig a hátrányos helyzetű tinik számára külön értéke van az ajándéknak. Nekik alapvető kihívás a jövőkép kilátástalansága vagy az elhelyezkedési kényszer a munkaerőpiacon. Így talán hamarabb maguk mögött kell hagyniuk a gyermeki lét felhőtlenségét is. Egy-egy ajándék nemcsak örömöt okoz nekik, hanem azt is kifejezi, hogy van, aki gondol rájuk, nincsenek teljesen magukra hagyva, és ők is fontosak.”

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Yettel.Hungary (@yettelhungary)

Minél többen teszünk jót, annál szebb lehet az ünnep – ezt üzeni a Yettel idén karácsonykor. Az adományozás megkönnyítésében és a megfelelő adomány és adományozott megtalálásában nyújt segítséget, valamint az időhiányra ad megoldást a mobilszolgáltató Baptista Szeretetszolgálattal közös adományozási kampánya, melynek keretében 1200 gyerek idei kívánságát teljesítik. Az ügyfelek országszerte húsz Yettel-üzletben találkozhatnak 60-60 díszt tartalmazó karácsonyfával. A díszeken egy-egy QR-kód található, amelyek egy-egy tinédzser kívánságára vezetnek. Az ajándékról és annak eljuttatásáról a mobilszolgáltató és a Baptista Szeretetszolgálat gondoskodik. A Yettel az ügyfelei számára is készül meglepetésekkel az adventi időszakban: mobilalkalmazásában december 1-től minden adventi vasárnapon egy-egy virtuális ablak válik kinyithatóvá. Ezek a digitális adventi ablakok országosan igénybe vehető, értékes meglepetéseket rejtenek, melyek között felbukkanhat a kultúra, a technológia vagy a divat is.


[1] A kutatás 1000 fő megkérdezésével zajlott 2023. október 18–25. között. A minta reprezentatív a 18–69 éves magyar lakosságra nem, életkor, régió és településtípus szerint. (Impetus research)


Elindult egyházunk hírlevele, melyben tájékoztatást adunk aktuális híreinkről, eseményeinkről. Iratkozzon fel ön is!


Jónak lenni jó!